THE MINIMAL JUNGLE

Filofax + bullet journal = a saját gyűrűs kalendáriumom

2017. január 14. - The Minimal Jungle

Megrögzött firkáló vagyok, állandóan teendőket, ötleteket, találkozókat listázok, hihetetlen. Épp ezért a filofax előtt naponta nagyjából 316 db fecnivel járultam hozzá a papírhulladékhoz a világban, ami semmiképp sem jó. Szerettem volna egy központi helyet, ahova mindent felírhatok, legyen az egy blogbejegyzés témája, vagy akár időpont a fogorvoshoz. Tudom magamról, hogy bolondulok a papírboltokért, noteszekért, tollakért, szinte mindenért, amit lehet kapni az adott üzletben, ezért abban biztos voltam, hogy nem a gépemen fogom tárolni ezeket a feljegyzéseket/fájlokat, (persze hasznos dokumentumok vannak a netbookom is, de kizárólag olyanok, amelyeket nem terveztem beleépíteni a naptáramba) hanem valami naptárszerűségben. Amúgy is jobban csípem, ha ténylegesen kézzel leírhatok valamit, minthogy begépeljem.

De féltem, hogy jelentkezik a szokásos probléma. Minden évben körültekintően és hatalmas lelkesedéssel kiválasztottam egy naptárat, és unalomig ismételgetett szövegekkel győzködtem magam arról, hogy idén majd máshogy lesz. Hát nem lett, hiába mondogattam, hogy "na, ebben az évben nem hagyom abba február elején a firkálást", vagy "most biztosan alig marad hely a lapokon". Hahaha, nem. 1-2 hónapnál tovább soha nem tartott a lendület, és akkor sem naponta jegyeztem fel az aktuális dolgaimat, hanem sokkal ritkábban. Mi lehetett a gond? Ma már tudom, hogy az okozta a problémát, hogy nem a saját ízlésem szerint épült fel a naptár. Fullon volt számomra haszontalan lapokkal, amelyek másoknak lehet, hogy fontosak, de nálam csak a helyet foglalták, azonban nem volt lehetőségem saját tartalmat készíteni, mert hát na, úgy mégis... hogy raktam volna bele?! Jellemzően olyan dolgok viszont hiányoztak, amelyeknek hasznát vehettem volna. Úgysem firkálom fel a telefonszámokat a naptáramba, ami lehet, hogy gáz, de én nem érzem ezt szükségesnek. Viszont kiadásokra vonatkozó lap, vagy bevásárlólista esetleg, na, az már tetszett volna, csak hát nem volt benne. Ha Chloe nem lép közbe, valószínűleg 2017-ben sem mondhatnám el magamról, hogy örömmel nyúlok a gyűrűs kalendárium után, és viszem magammal, amikor csak tudom, ráadásul sokkal rendszerezettebbek a napjaim is. Épp ezért itt és most, megígérem, hogy utoljára, de szeretnék köszönetet mondani Neked, mert nélküled nem ment volna!

De mit is tett Chloe? Haha, mit nem? Első körben kaptam tőle egy gyűrűs kalendáriumot (a továbbiakban filofaxként fogom emlegetni, mert bazi hosszú ám az, hogy gyűrűs kalendárium. hopp, leírtam megint, de most már tényleg utoljára!), amelyre épp nem volt szüksége, ezzel meg is alapozta a rajongásom. Ezen kívül kinyomtatta nekem azokat a lapokat, amiket ő is használt, még a betűtípust is kiválaszthattam, ráadásul kereshettem képeket az elválasztóimnak, melyeket szintén kinyomtatott, és laminált is, hogy bírják a kiképzést. A fotók lelőhelye egyébként a Flickr. Novemberben készült el a nekem szánt filofax, azóta is töretlen a lelkesedésem, egyedül annyi a változás, hogy miután megbizonyosodtam arról, hogy bevált a dolog, rendeltem Aliexpressről egy saját filofaxot, ami azt hiszem, teljesen én vagyok. Rózsaarany színű, elegáns "kis" A5-ös darab, és hát egyszerűen szerelem! Ide kattintva megnézhetitek, vagy akár meg is rendelhetitek, ha ti is belezúgtatok! :D Az ára most elég húzós, én nagyjából 8,5 dollárért vettem, annyiért nagyon megérte.

A bevezető szövegen túl is estünk, lássuk, hogy is épül fel a filofax. 5 fület használok, mindegyiknek komoly szerepe van. Az első rész a jelmagyarázat, illetve két táblázat, amelyben a blogposztok és az edzések dátumait vezetem. A második rész havi bontásban mutatja a 2017-es évemet, melyet közrefog két éves naptár, az idei, illetve a 2018-as. Ezután következik a lényeg, heti beosztásban az egész év. Bal oldalon a napok foglalnak helyet, a jobb oldal pedig a jegyzetek illetve a tennivalók lakhelye. A negyedik elválasztó a kiadásaimat őrzi, minden hónapban felírom a tételeket, mi mindent vettem abban a hónapban. Erről tervezek egy külön posztot, szóval nem is részletezném, ugorjunk az utolsó részhez, melybe random lapokat fűztem, néhány A4-es papírt elfeleztem, és kilyukasztva belepakoltam őket ide. Ez a random agymenések terepe, van itt bevásárlólista, ötletek a blog nevéhez, de még a teendőim is itt kaptak helyet, amelyeket még 2016-ban el akartam intézni a két ünnep között.

Azt mindenképp megemlíteném, hogy nem vagyok ragaszkodó típus, nem szoktam megőrizni a naptáraimat, de ez most más. Még nem tudom, hogy archiválom a filofaxból a már nem használt lapokat, muszáj lesz kitalálnom valamit. A 2016-ra vonatkozó tartalmakat már eltávolítottam, persze csak azután, miután lezártam azt az évet, tudtam, hogy már nem fogok felírni semmi oda tartozó információt. (kivételt képez a teendőlista, mert van olyan része, ami kihat erre az évre is, ezért azt még nem vettem ki) Ezek a lapok egyelőre a szekrényemben várják, hogy mi lesz velük, majd megszáll az ihlet biztosan, de ha Nektek van valami ötletetek, szívesen fogadom. Most viszont már tényleg vágjunk bele, és ezúton hívnám fel a figyelmeteket, hogy rengeteg kép következik!

Első szakasz

Amint látjátok, a jelmagyarázat az, ami talán kissé kilóg a sorból, inkább bullet journal használók alkalmazzák, de én szeretem vegyíteni a dolgokat, a címben is látszik, hogy emiatt a kódolás miatt érzem azt, hogy nálam keveredik a két dolog, és szeretem ezeket a jelöléseket alkalmazni, azonnal látom, hogy mit terveztem aznapra, csak a szimbólumokat kell megnéznem. Egyébként pinteresten találtam, megtetszett, szóval begépeltem, megformáztam, és kinyomtattam magamnak.

Második szakasz

Az éves naptárat az ünnepek jelölésére használom, születésnap, névnap, meg ilyenek. A havi bontású naptár funckiója sokkal egyszerűbb, azt jelölgetem, hogy mikor váltottam le az ágyneműt, mikor nagytakarítottam, melyik nap váltottam le a fogkefémet. Hülyén hangozhat, hogy vezetem ezeket, de én szeretem az ilyen dolgokat napra pontosan tudni

Harmadik szakasz

Így néz ki nálam egy hét, ahogy említettem, bal oldalon a napok, jobb oldalon a jegyzetek. Először nem kellett az összes hely, de most már igen, egyre több dologba vetem bele magam, szóval igen, tényleg kihasználom a rendelkezésre álló felületet. Február 8-án lesz a születésnapom, azért vannak ott matricák, és azért üres az oldal, mert nem akartam megosztani a szaftos részleteket, huhúú.

Negyedik szakasz

A pénzügyi zóna, itt vezetem a kiadásaimat. Ha nem elég a vonalazott rész, akkor a másik oldalon folytatom, és nem, eddig nem volt olyan, hogy elég lett volna. Hamarosan jön egy önálló poszt a pénzügyeim nyomon követésével kapcsolatban.

Ötödik szakasz

Ez itt a teljesen random szekció, ezért sem készült külön kép a lapokról, egyik sem volt szalonképes, de ahogy már mondtam, van itt mindenféle lista, és persze üres a lapok a későbbi firkálásaimhoz.

Kiegészítők

Kétféle matricacsomagom van, ezeket a filofax borítójába szoktam rejteni. Ritkán használom őket, sőt, ami az elején van, azt talán egyszer szedtem elő, hogy na, kellene. Inkább ezekkel a mintás ragasztószalagokkal (washi tape) dekorálok, még csak 3 féle van, de szerintem többet is beszerzek majd. Egyelőre ezekkel dolgozom: HÁROMSZÖGES | FÁS | FEKETE-FEHÉR CSÍKOS

Csak a kép kedvéért vettem le róluk a kis kapcsot, ezzel a kis gemkapoccsal sokkal könnyebb megtalálni, hol kezdődik, ezért mindig úgy pakolom el őket, hogy visszateszem rájuk.

A másik fontos elem az íróeszköz, ami nálam egy fekete radírozható toll. Chloe javaslatára választottam ezt, ugyanis amikor mondta, hogy neki ez bevált, akkor azonnal tudtam, hogy nekem is ez kell, tutira én is utálnám, ha át kellene húznom valamit, mert változott a terv és akkor az ott elrondítaná az egészet. :( Jelentem, teszi a dolgát, tényleg radírozható. :D

Ennyi lett volna az én kis gyűrűs kalendáriumom története, és azt hiszem, nyugodtan kimondhatom, hogy függő lettem, és ez végleges állapot. A legjobb dolog az, hogy bármikor kivehetek valamit, vagy hozzárakhatom, csakis rajtam múlik. Lassan 2 hónapja használom napi rendszerességgel, és már kitapasztaltam, hogy mi az, amin a későbbiekben változtatnék. Következő évben biztosan két hónap fog egy oldalra kerülni, mert bár szép, hogy egy hónap egy lapon van, számomra túl nagynak bizonyult, nem írok oda annyi infót, hogy ne férjen el fele akkora rubrikában. Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a pénzügyeimhez használt lapok túloldalát is megvonalazom, sokkal szebb lenne úgy, ráadásul szinte biztos, hogy lesz olyan hónap, amikor nem lesz elég a tervezett sor, szóval a másik oldalát is használatba kell vennem. Az utolsó blokk kaotikussága sem tarthat örökké, ötleteket is írok ide a blogbejegyzésekhez, azt hiszem, készítek erre a célra egy lapot, amiben jelölöm, hogy van-e már kép hozzá, mik a kulcsszavak, stb. Ez viszont még a jövő zenéje, jelenleg nagyon elégedett vagyok a saját, személyre szabott naptárammal, és nagy lelkesedéssel írok bele. :)

Remélem, tetszett Nektek ez a bejegyzés, és talán érdekessé tettem a naptárak világát. Először nekem sem volt világos, hogy mi merre, de kezdek tisztábban látni, hogy melyik méret melyik, miért hasznos, stb. Ha Ti is így vagytok ezzel, akkor nézzetek körül, rengeteg szuper bejegyzés van ebben a témában a neten, többek között Via blogján, illetve Chloe oldalán is olvashattak erről, de nemrég Maggie is posztolt ezzel kapcsolatban:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

[chloe.]* · http://heythisischloe.hu 2017.01.14. 21:57:21

Imádom! Nagyon jól néz ki ez a rosegold szín, tényleg illik Hozzád! <3 Köszi a sok-sok említést! :3 Örülök, hogy rá tudtalak beszélni! (Mondjuk olyan nagyon sokat nem kellett győzködni :P) Archiváláshoz már nem is tudom, hogy Viánál vagy Kincsesfüzet Timinél olvastam-e a tippet: bulldog clip! :D Azóta én is csak összekapcsozom, és dobozolom a papírköteget. :3

The Minimal Jungle 2017.01.20. 07:43:22

@[chloe.]*: Köszönöm szépen! <3 Egyébként láttam én is azt a módszert, de nekem valahogy nem elég szofisztikált. :(
süti beállítások módosítása