THE MINIMAL JUNGLE

Kiadások vezetése havi lebontásban

2017. február 02. - The Minimal Jungle

Nagyjából 3 és fél évvel ezelőtt, az egyetemet megelőző nyár utolsó hónapjában határoztam el magam, hogy ideje felírnom, hogy mi minden vásárolok, ugyanis folyamatosan azt éreztem, hogy a pénzem szinte kifolyik a kezeim közül, és nem értettem, hova tűnnek az összegek, mire költök én egyáltalán. Épp ezért elkezdtem vezetni a kiadásaimat. A kezdetekkor egy spirálfüzetet rendszeresítettem erre a célra, és egészen a tavalyi év végéig ez a füzet segített nyomon követni a pénzmozgást. (komolyan veszem magam, haha)

Amikor a filofax mellett döntöttem, akkor arra jutottam, hogy a költségeimet is célszerű lenne ott vezetni, legyen minden egy helyen. Készítettem lapokat hozzá, melyen szerepel az év, hónap és természetesen vonalak, amelyekre jegyzem a kiadásokat. Elég egyszerű, sallangmentes, tökéletesen ellátja a feladatát.

A módszerem sem kifejezetten bonyolult, a lényeg annyi, hogy MINDENT felírok, még egy 20 Ft-os zsemlét is. Ha saját háztartást vezetnék, - amire egyébként nagyon vágyom - akkor biztosan máshogy nézne ki az egész, de egyelőre nem ez a helyzet. 

A kép csak a szemléltetés miatt készült, a februári lapból nyomtattam egy másikat, erre írtam néhány nem valós tételt, hogy egyértelmű legyen mire is gondolok. Például kezdjük az utazással. Mindig megtartom a jegyeket, hogy felírhassam, mennyit is fizettem összesen. Ha oda-vissza útról van szó, akkor azt is jelzem, ez remélem, hogy látszik az első soron, a két "nyíl" egymás mellett. Ilyen esetben összeadom a költségeket, és egyben viszem fel, hogy mennyi pénzt költöttem az adott napon csak és kizárólag az utazásra. Külön tétel az is, amikor valami szolgáltatásért megyek, ebben az esetben pl. leírom, hogy mennyibe került a buszjegy, amivel eljutottam oda, ahol igénybe vettem a szolgáltatást, majd alatta szerepel, hogy magáért a szolgáltatásért mennyit fizettem.

Amikor vásárolni megyek, és több boltban is költekezem, akkor összevonom a tételeket, vagy típusonként, pl. ruhák, drogériás termékek, vagy boltok szerint. Ha esetleg egy drogériában vettem összesen egy kézkrémet és egy törlőkendőt, akkor az egy sorba kerül a kiadások lapján, de ha pl. sminktermékeket is beszereztem, és alapvető dolgokat, pl. tusfürdő illetve sampon, akkor könnyen lehet, hogy külön jegyzem fel őket, ez a megvásárolt termékek mennyiségétől is függ. Egyébként gyakoriságát tekintve leginkább üzletenként listázom a beszerzett tételeket. A bevásárlónapok tekintetében az utazási költség mindig az első, utána sorolom fel a többit. Jönnek az üzletben megvett dolgok, étkezés, és stb. Általában ezeket viszont egyben írom fel, ha tudom, hogy ittam egy presszókávét 500 Ft-ért, illetve valahol teljesen máshol ettem egy szelet sütit szintén ugyanennyiért, akkor egy presszókávé + süti >> 1000 Ft szerepel majd a papíron. Ilyenkor nem nézem, hogy melyik  mennyibe került, mert nagyjából be tudom lőni, plusz emlékszem is rá. A telefonszámla szintén ez a kategória, a törlesztőrészletet és az előfizetést összeadva írom fel, mivel egyszerre adom fel a csekket, ezért úgyis egyben fizetem ki.

Azokban az esetekben vonom még össze az elköltött pénzösszeget, ha valamit előre kellett fizetni, és már nem változik, vagy apró ajándékokról van szó, pl. Mikuláskor jelképesen 1-1 tábla csokit szoktunk ajándékozni általában, csak azért, hogy legyen valami a kipakolt csizmáinkban. Ilyenkor nem írom fel személyenként, hogy csoki >> 300 Ft, majd 483 sorban részletezem, hogy melyiket kinek vettem, hanem Mikulásra ajándék >> 2000 Ft. A másik eset, amelyet már említettem, hogy fixen kifizetett/kifizetendő összeg, melyen nem változtathatok. A képen ez a gólyatábor lenne. Itt a 25000 Ft szintén kitalált, a sajátom nem ennyi volt, de arra gondoltam, hogy ezzel az összeggel könnyen érzékeltethetem, hogy mire gondolok. Vegyük sorba, milyen tételek adják a 25000 Ft-ot. Számoljuk azt, hogy a részvételi díj 13000 Ft, a szervezett étkezés díja 4500 Ft, a szállás pedig 7500 Ft. Ezek a számok nem változnak, és már a jelentkezéskor tudja az ember, hogy ennyi lesz a "kötelező" költség. Az egyéb kiadások ezután jönnek, pl. buszjegy, ásványvíz, kávé, stb. 

Tulajdonképpen ennyi a rendszer lényege, mindent felírok, és "tömbösítem" őket. Nekem ez vált be, hogy pontosan tudom, mi mindent vettem, nem csak azt látom, hogy mennyibe került. Persze az, hogy nálam ez a módszer működik, az nem jelenti azt, hogy kizárólag így jó. Másoknak lehet, hogy az lesz a befutó, amikor annyit jegyez fel, hogy lakás költségei, szórakozás, közlekedés és ezek költségei. Mindenki máshogy rendszerezi a pénzügyeit és szerintem egyik módszer sem jobb, vagy rosszabb a másiknál. :)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása